Op de dag dat de waanzin voorgoed doorbrak, stortte Friedrich Nietzsche (de filosoof) zich in Italie huilend om de hals van een paard dat, volgens Friedrich, door zijn baas werd mishandeld. Een grotesk en pathetisch gebaar dat, terecht, het begin van Nietszsches einde markeerde. De twaalf jaar na dit voorval heeft de filosoof vooral in een stoel bij zijn zus thuis geestelijk zitten aftakelen. De vraag is nu: wacht Freek de Jonge (de cabaretier) hetzelfde lot? Afgelopen maandag barstte de cabaretier namelijk in tranen uit tijdens de presentatie van een boek over Molukkers in Zeeland. “Het is tijd om de Molukkers die in de jaren vijftig naar Nederland zijn gehaald alsnog excuses aan te bieden”, snikte de cabaretier pathetisch.

Een dergelijk vertoon van schuldcomplex en overdreven personificatie met slachtoffers is natuurlijk pathologisch en ronduit pervers te noemen, maar tekenend voor linkse babyboomers in Nederland. Hun schuldgevoel over de oorlog heeft ze zo getraumatiseerd dat alleen een soort van Messiascomplex ze nog een identiteit kan verschaffen. Maar op Francisco van Jole na (overigens een postbabyboomer) is er eigenlijk niemand die de waanzin in het openbaar zo zichtbaar laat worden. Het zou dus zomaar kunnen dat Freek de Jonge voorgoed is verdwaald en de weg naar huis nooit meer terug zal vinden. Het is voor hem te hopen dat hij niet nog twaalf jaar bij zijn zus thuis in een stoel moet zitten vegeteren.

  74 Responses to “Schokkend: Freek de Jonge krankzinnig geworden”

  1. Haha treffende vergelijking. Freek mag de vlag dragen tijdens de Olympische Babyboom Spelen. Wat een walgelijke stakker is het toch.

  2. Wat is het probleem? Zijn overdreven empathie of het feit dat hij de Molukkers excuses wil aanbieden? Voor dat laatste vind ik wel wat te zeggen. Over dat eerste kan ik mij maar weinig druk maken…

  3. Mooie vergelijking.

  4. en wie interesseert het waar ‘kniftig’ zich wel of niet druk over maakt precies? Laatste waarschuwing: je bent een sneue conspiracytroll die als hij zijn gelijk niet krijgt gaat lopen drammen en trollen. Nog een kick en je krijgt een ban.

  5. Niet bepaald wereldschokkend maar de vergelijking is inderdaad treffend.

  6. Zuid-Molukkers en Freek de Jonge lijkt sowieso een rare combi. Linkse Freek lijkt me meer te sympathiseren met de noord Molukkers.

  7. Mooi stuk dat zich kan meten met onvergetelijke ‘koedemorkeun lezeurs van weblok geenstijl’

  8. Treffend inderdaad. Kunnen we die Freek niet ergens in een Museum achter glas laten plaatsnemen waar hij van 8 tot 5 de mensen ‘wakkerschud’.

    Lekker laten brullen die vent. Het enige wat hij vind, is dat HIJ en alleen HIJ het gelijk aan zijn zijde heeft. Grootste fout die Nederland ooit heeft gemaakt, is de beste man serieus nemen sinds zijn ‘Bloed aan de paal’ retoriek.

    Wat echter veel erger is de ongeloofelijke treurnis van PenW die, blijkbaar, zon slechte redactie hebben dat ze dit soort dwalers überhaupt moeten uitnodigen om de stoeltjes bezet te houden.

  9. Bovendien kunnen we nou wel allemaal over een weerloze, kwijlende en zwaar alzheimerende ouderling heenvallen maar ik vond deze dame gisteren ook behoorlijk irritant aanwezig: http://coontje.wordpress.com/2010/03/31/de-lamia-van-francisco-van-joolski/

  10. Waarbij ik overigens wil aantekenen dat Janine “Fred” Plassert ook nogal plasticerig overkwam.

  11. Kick!

    Ik stelde een oprechte vraag… maar ik zal je de moeite besparen…

    LOL een conspiracy trol omdat ik niet bij elke tegenslag om pilletjes vraag?… Nee dat is je eigen interpretatie om je eigen naïviteit en overige zwaktes wellicht goed te praten.

    See you in hell!

  12. @Kniftig Je mag dan misschien geen trol zijn..ongeloofelijk bijdehand ben je wel! Alleen al daarom…..

    Dubbele doei!

  13. Jeetje verbannen van het internetmekka.. Boehoe…

    Ik laat me niet zomaar ongefundeerd voor van alles uitmaken. Ook niet als ik een gevoelige snaar hebt geraakt bij sommigen…

  14. Nou nou, ik heb het even niet gevolgd, snap de ruzie ook niet, maar Kniftig was vroeger toch gewoon wel Ok?! Jammer.

  15. Ik ben nog steeds ok hoor…

    Ik heb alleen waanideeen omdat ik van mening ben, samen met de halve medische wereld dat sommige pilletjes iets te makkelijk worden uitgedeeld door artsen.

    En als je geen tegenargumenten kan geven, ga je blijkbaar maar bannen… a la Joop…

    en het bericht verwijderen zodat de rest de aanleiding niet kan volgen en het stilzwijgend aan iedereen voorbij gaat… Stalin zou er jaloers op zijn geweest…

    Maar goed zo is het wel welletjes… Adieu!

  16. heeft freek zich destijds aangemeld om de plaats in te nemen van de gijzelaars in de trein bij De Punt, of dat dan toch ook weer niet?

  17. Adieu?

    Jezus Kniftig, als je nu ook al met teksten van Gerd Leers gaat smijten is je afscheid echt aanstaande…

    @ Bert
    Why so serious?

  18. Nou Nou Kniftig, je bezigt wel de taal van de Joop eh…Als het een beetje tegenzit bol je af…Dat is niet de juste weg lieverd!

  19. Ik geloof sowieso niet dat de juiste weg via deze url loopt… Dit getuigt er in iedergeval niet van. En dan ga ik er ook geen moeite voor doen.

  20. Omdat Bert je geen gelijk geeft? Omdat men niet de loftrompet afsteekt voor jouw plempsels? Dit riekt naar een de Joop radicalisering!

  21. Toen Jezus zei dat hij de weg, de waarheid en het leven was, bedoelde hij eigenlijk http://www.bbrussen.nl

  22. Freek mot niet zeiken.
    In Rusland is het allemaal veel erger.

  23. Kniftig moet niet zeiken.
    Op de Joop is het allemaal veel erger.

    Maar Bert, zand in uw vagina? Vanwaar dit misbaar?

  24. Bert moet niet zeiken.
    In woestijn ligt veel meer zand.

  25. Bij zijn zus of bij Hella, die eigenlijk ook alleen zijn zus is en zijn pakken naait, dat maakt me niet zoveel uit. De man verdient een rustige herfst van zijn leven. Hij is toe aan de herfst van zijn leven en dat zijn wij ook: toe aan de herfst van zijn leven.

    De herfst van het leven van Freek de Jonge is de laatste dertig jaar te turbulent geweest.

  26. Wat is het verschil tussen krankzinnig en waanzinnig?

  27. @Conan –> Krankzinnig graph (die kan dansen!!)

    Omdat je zo visueel bent ingesteld: http://synoniemen.net/grafisch.php?w=krankzinnig

  28. Tsja visueel, ik kon weinig met alpha of beta maar des te meer met de Gamma, dat zeg ik.

  29. @Conan, ja Gamma ja: Economie, Rechten, Psychologie, Aardrijkskunde, Sociologie……ik ook!

  30. Gamma? Dat zit toch in Photoshop© ?

  31. Photoshop? Ik heb een keer een logo gemaakt met Fireworks, maar ik ging van de stress en het gekluns er bijna aan onder door.

  32. Gamma leerde ik bij Grieks, alpha die ik was.

  33. die kniftig heeft de Europese boterberg op zijn hoofd: ik heb hem van dejaap moeten bannen omdat hij daar volledig offtopic tegen mij bleef drammen over zijn big pharma conspiracy gelul, notabene onder het topic van een andere auteur. Dat zegt mij genoeg. Ik heb het helemaal gehad met die psychoten die, meestal als gevolg van een persoonlijk trauma (bijna zonder uizondering voelen ze zich niet geholpen door de geneeskunde of hebben ze iemand verloren door “medisch falen” met andere woorden: het was gewoon ongeneeslijk) hub semi-new age gereutel tegen de farmaceutische industrie komen plempen maar altijd, en dat is zonder uitzondering, anoniem willen blijven.

    welnu, ik ben een groot fan van de farmaceutische industrie en vind de producten die ze uitvinden en op de markt brengen een van de grootste zegenningen van de moderne tijd. Daar over jammeren maar altijd zonder enig bewijs heeft iets sekttarisch. Als je zo tegen medicijnen bent ga dan lekker in een land wonen waar je wel fijn kunt creperen wegens een gebrek aan medische zorg.

    Als je dan ook nig anoniem bent, tsja…daar heb ik echt geen respect voor. Wel je zogenaamd belangrijke punt willen maken maar niet verder durven komen dan anonieme comments. Kennelijk is dat punt ook weer niet zo belangrijk dat het gewoon onder eigen naam gezegd kan worden. Natte winden dus van scjizofrene propjesschieters. Ik heb daar geen enkel medelijden mee. Wat mij betreft mogen ze alle anonieme commenters met een “mening” tegen de virtuele muur zetten en virtueel afmaken (disclaimer: dus niet in hett echt afmaken).

    Face it, anonieme commenterd zijn gewoon extreme losers. Nog sneuer dan stiekeme pornokijkers. Het ultieme voorbeeld van de Hollandse lafbek. Wel wat vinden maar geen risicos lopen. godwin: het anoniem aangeven van joden is het anoniem reageren op weblogs avant la lettre.

    Niet dat ik ze dan allemaal ban. Ze reageren maar raak. Maar niet als ik last van ze heb. En zeker niet als ze tegen de vooruitgang die geneeskunde heet zijn. Dont fuck with my pills troll.

  34. @Bert, kunnen wij als anoniemen een beetje re5pEct terug verdienen als we ons kenbaar bij je maken via bv. Facebook?

  35. Verdomme Bert, ik wist niet dat je zo’n hekel aan ons soort had.

  36. en als je nick nou een reteslimme anagram van je echte naam is, hoe ver brengt je dat op de respectladder?

  37. Gehehe Bert….het typische affikken tot op de veters en dan er achteraanroepen: “EN STERF!”…

    Geweldig :)

  38. Iemand een kopje thee? Ik zit even helemaal stuk.

  39. De boterberg is allang opgelost. Er is nu zelfs sprake van een zuiveltekort… wel met je tijd meegaan ouwe…

    ik heb hem van dejaap moeten bannen omdat hij daar volledig offtopic tegen mij bleef drammen over zijn big pharma conspiracy gelul,

    dat conspiracy heb je er zelf van gemaakt in je razernij, vanaf dat moment was je ook niet voor rede vatbaar…

    Lees zelf maar de thread als je er behoefte aan heb en trek je eigen conclusies:
    http://www.dejaap.nl/2010/02/het-antidepressiva-foponderzoek-van-tros-radar/comment-page-1/#comments

    notabene onder het topic van een andere auteur.

    Dat verklaart ook waarom je naam er boven staat/stond, zeker? Vergat je voor het gemak er zeker even bij te vertellen… Maar daarom ging ik er ook op in: Het was zo inconsistent met wat je nog geen dag eerder had beweerd.

    Dat zegt mij genoeg. Ik heb het helemaal gehad met di[...] industrie komen plempen maar

    anoniem

    Anoniem?
    A: Heeft iemand mij ooit om mijn naam gevraagd? En heb ik geweigerd dat te geven?
    B: Weet jij hoe ik heet, en/of had je het kunnen weten, was geen kunst geweest voor je
    C: JM, Snebbert, Conan, David, reageren allemaal onder hun eigen alles verhullende naam zeker…
    D: Wie QR-codes kan lezen kan mn naam, telefoonnummer en mail weten
    E: Gaat het volgens mij om de inhoud en niet om wie het zegt.
    F: Stephen Peters (28) Delft. Now what?
    Mn facebook: http://www.facebook.com/Stephen81Peters
    hyves heb ik niet (meer)
    nog meer weten?

    welnu, ik ben een groot fan van de farmaceutische industrie en vind de producten die ze uitvinden en op de markt brengen een van de grootste zegeningen van de moderne tijd.

    Dus is iedereen die niet geheel die mening met je in toegedaan een: big pharma conspiracy psychoot met een persoonlijk trauma en angst voor chemtrails en drinkwater?

    Wow, dude, just wow!

  40. @40-C welnee, je hoeft hierrrr maar te klikken.

  41. Conan, ben jij dit dít: http://tinyurl.com/yhwyud9

  42. Nee, da’s m’n vader.

  43. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door jan kovitch. jan kovitch heeft gezegd: Schokkend: Freek de Jonge krankzinnig geworden ~ http://bit.ly/dbfLyb door @|BertBrussen [...]

  44. Familie van Mariëlle en Jurgen?

  45. Zoals ik al zei, je hebt boter op je hoofd: HIER

    http://www.dejaap.nl/2010/02/ter-horst-grote-winnaar-big-brother-awards/

    werd je geband.

    Zoals te zien aan de edits omdat je op de man speelde. En het is een persbericht, door mij geplaatst, niet door mij geschreven. Dit bericht werd uiteraard twee dagen na het door Kniftig gelinkte medicijnenartikel geplaatst.

    Wat ik eerder zei klopt dus gewoon: je bent geband omdat je liep te trollen onder een topic dat niet over medicatie ging en ook niet door mij was geschreven.

    Nice try, maar je duwt jezelf alleen maar verder in de poep.

    Dus is iedereen die niet geheel die mening met je in toegedaan een: big pharma conspiracy psychoot met een persoonlijk trauma en angst voor chemtrails en drinkwater?

    Wel als ze het niet kunnen onderbouwen (“artsen verdienen extra zakgeld met medicijnen voorschrijven”) en er niet over op kunnen houden.

  46. http://www.dejaap.nl/2010/02/t…..er-awards/

    Aha dank, die zocht ik. In de oude lay-out die we allemaal nog wel kennen stond er (Automatisch of niet, het stond er) onder: door Bert Brussen. Niet zo gek, dat ik en de bezoeker er na ook trouwens(de vervolgens geheel misplaatst er op reageerde), dan denk dat het van jouw hand komt.

    Nee jij begon te piepen omdat ik een opmerking maakte dat je misschien je dosis moest aanpassen, omdat dat het persbericht wat je had geplaatst onder je naam gewoon haaks stond op hetgeen wat je twee dagen eerder en ook een dag ervoor in de comments had gezegd.
    Vervolgens begon jij tegen de paranoide, chemtrail observerende conspiracy-theorie aanhangende psychoot uit te leggen dat die niet op de man moest spelen…
    Yeah right, pas je dosis aan en neem er een chill-pil bij…

    Wel als ze het niet kunnen onderbouwen (“artsen verdienen extra zakgeld met medicijnen voorschrijven”) en er niet over op kunnen houden.

    Dat zijn jouw woorden en niet die van mij, of geheel uit de context getrokken. Nogmaals lees de thread maar na…als je durft…

    Nice try, maar je duwt jezelf alleen maar verder in de poep.

    Als dit nou poep is, dan heb ik er wel vrede mee..

  47. Polarisering is zooo 2009

  48. De meeste weblogs leven bij de gratie van anoniem commenten. Neemt niet weg dat het veelal stuitend is, omdat vanwege die anonimiteit iedereen maar denkt alles te mogen schreeuwen. Ik reageer zelf alleen op GS anoniem, maar daar kom ik de laatste tijd ook niet meer. Vanwege die stuitende anonieme domheid.
    Maar er is ook nog het type niet anonieme reaguurder, die waarschijnlijk nog veel erger zijn: de one-issue reaguurder. Van die types die het alleen maar over de genocide in Turkije kunnen hebben, of over het roze gevaar GeenStijl.
    Gelukkig zijn er dingen als IP-ban, die het allemaal een stuk gemoedelijker maken op het internet.

    Ontopic: Freek is een fossiel en al twintig jaar niet meer grappig. HOU DEEN SOP, FREEK!!!1!

  49. Freek moet op een dieet van prozac,ritalin en drional,dan komt het allemaal wel goed.

  50. Ging Freek over in de pluralis majestatis mode,
    of hield hij het nog bescheiden bij zichzelf?

    Lekker allerlei bijeengeraapte schuldgevoelens torsen voor gansch het Nederlandsche Volk,
    welja.

    Maar verder een mooie analyse waar het bij het babyboom tuigh aan schort, die loodzware last van De Oorlog en z’n (koloniale) nasleep welke elk maatschappelijk onderwerp een eigen verwrongen realiteit meegeeft waardoor een redelijke discussie vaak volstrekt onmogelijk wordt.

  51. Dat zeg ik, Gamma!!!1!!

  52. Oeps, da’s een andere Freek of een ander topic.

  53. ik heb juist het idee dat de Jonge mee gaat met de tijd…ik vind hem juist niet ‘stilstaan’. En meevoelen en -huilen is toch prachtig!

  54. In 1979 schreef Nietzsche-biograaf Curt Paul Janz

    Het bashen van babyboomers en Freek de Jonge is me iets te makkelijk geworden. Ook een babyboomer is niet verantwoordelijk voor zijn geboorte. De Jonge – of je het er mee eens bent of niet – probeert wel iets met de tijd waarin hij nu leeft te doen. Dat valt te respecteren.

    Dat verhaal van Nietzsche en het paard is een hoax. Klopt dus niet.
    “(‘Biographie’, deel 3, pagina 34) dat het paard-incident van 1888 vermoedelijk een Turijns caféverzinsel is, dat pas in 1930 werd opgevoerd. Janz heeft het tot op de draad uitgezocht. Hij vindt geen enkel bewijs. Kan ook weinig of geen dierenliefde vinden bij de filosoof.
    Vermoedelijk, zegt hij, komt de scène uit Dostojewski’s ‘Schuld en boete’, waarin Raskolnikow droomt hoe dronken boeren een paard mishandelen, en hijzelf zich door medelijden overmand om de hals van het inmiddels dode dier werpt.”

  55. Copy-paste foutje hierboven.
    Nogmaals.

    Het bashen van babyboomers en Freek de Jonge is me iets te makkelijk geworden. Ook een babyboomer is niet verantwoordelijk voor zijn geboorte. De Jonge – of je het er mee eens bent of niet – probeert wel iets met de tijd waarin hij nu leeft te doen. Dat valt te respecteren.

    Dat verhaal van Nietzsche en het paard is een hoax. Klopt dus niet.
    In 1979 schreef Nietzsche-biograaf Curt Paul Janz:

    (‘Biographie’, deel 3, pagina 34) “dat het paard-incident van 1888 vermoedelijk een Turijns caféverzinsel is, dat pas in 1930 werd opgevoerd. Janz heeft het tot op de draad uitgezocht. Hij vindt geen enkel bewijs. Kan ook weinig of geen dierenliefde vinden bij de filosoof.
    Vermoedelijk, zegt hij, komt de scène uit Dostojewski’s ‘Schuld en boete’, waarin Raskolnikow droomt hoe dronken boeren een paard mishandelen, en hijzelf zich door medelijden overmand om de hals van het inmiddels dode dier werpt.”

  56. Ja… in 1979 was dat nog wél zo Smeets. Maar ja, toen stond de muur er ook nog gewoon en was het internet nog iets onbekends. Topless was iets heel gewoons en Wilders was nog een kind.

  57. Hey Smeets, hoest met Ria Stalman?

  58. Bert,

    wat is er mis met het aanbieden van excuses aan de Molukkers? Je komt slechts met een persoonlijke aanval op Freek de Jonge (geboren 1944, dus geen echte babyboomer) en diens generatiegenoten, zonder argumenten.

  59. @Jaap van Veen: gaan we hierna de excuses aanbieden aan de Turken voor de kruistochten of aan de erven Bonifatius?

  60. Ik als verre nazaat van kaïn wil bij deze mijn excuses aanbieden voor de moord op abel: “Sorry!”

    Word er emotioneel van.

  61. Bert,

    Een excuses aan de Molukkers zou zeker op zijn plaats zijn en is helemaal niet te vergelijken met zoiets als de kruistochten.
    Er zijn politieke beloften gedaan die niet nagekomen zijn. En nadat we 60 jaar bij elke Duitse scheet om verantwoording voor de oorlog vroegen zijn we zelf niet eens in staat gebleken om op een juiste wijze het verleden in Nederlands Indie te verwerken. Excuses aan de Molukkers is een onderdeel daarvan.

  62. Een wedervraag is geen antwoord. En de kruistochten en Bonifatius zijn wel erg lang geleden, dat hebben de mensen van nu allemaal niet gedaan.

  63. @Max: ik vind het jammer dat je met dit flauwe antwoord volledig voorbijgaat aan de nazaten van hen die vielen in de Hoekse en Kabeljauwse twisten!

  64. “De Jonge – of je het er mee eens bent of niet – probeert wel iets met de tijd waarin hij nu leeft te doen. Dat valt te respecteren.”
    .
    .
    .
    “Adolf Hitler – of je het er mee eens was of niet – probeerde wel iets met de tijd waarin hij toen leefde te doen. Dat valt te respecteren.”

  65. Nou, ga je gang Smeets, ga je excuses aanbieden aan de Molukkers.

  66. Dankzij onze gastvrijheid zijn de Molukkers na de Indonesesische onafhankelijkheid ontsnapt aan de fysieke vernietiging die hen als collaborateurs te wachten stond.En ze zeiden niet eens dank U.

  67. Jullie hebben vast al de briljante ff van TWITVB over Freek gezien?
    http://thewestistheverybest.punt.nl/?id=505833&r=1&tbl_archief=&

  68. Three words: De Eeuwige Freek.

  69. “welnu, ik ben een groot fan van de farmaceutische industrie en vind de producten die ze uitvinden en op de markt brengen een van de grootste zegenningen van de moderne tijd. Daar over jammeren maar altijd zonder enig bewijs heeft iets sekttarisch”

    ….heeeeerlijk!

  70. Sorry!

    Zo… kunnen we dan nu doorgaan?

  71. Wat leven we toch ook in een volstrekt vrijblijvende sorrycultuur,
    bah.

  72. Sorry vander F.

  73. De allergrootste nederlandse levende schrijver is toch Arnon Grunberg. Meedogenloos eerlijk, arme Freek. Auw!http://www.zwartekat.nl/indemedia/2004-10.php

Sorry, the comment form is closed at this time.