De tijd van wereldverbeteringsjournalistiek is nu echt voorbij

Uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat in de eerste twee kwartalen van 2011 de bestedingen van bedrijven aan dagbladadvertenties met bijna 12 procent zijn gedaald. De advertentie-inkomsten voor internet stegen met 14,3 procent, samen met die van “buitenreclame” (abriposters en billboards) was het de enige markt waarin de uitgaven stegen. Wederom worden we met ons neus op de feiten gedrukt: het businessmodel van papieren media is stervende. Het businessmodel van internet is weliswaar doorgaans non existent (de beperkte opbrengsten wegen nog altijd niet op tegen de kosten) maar vooralsnog wel het enige businessmodel dat mogelijkheden voor de toekomst biedt. Leren we daar nu al eens wat van? Zetten we collectief onze schouders onder een nieuwe journalistiek, een nieuw elan, waarmee we bij studenten journalistiek een passie voor ‘new journalism’ laten ontbranden? Bevatten we eindelijk dat het model van nieuwe journalistiek totaal anders is dan het huidige en leren we onze studenten, in één van de al te vele scholen voor journalistiek die ons land rijk is, eindelijk dat de nieuwe journalist een winstgevend en ondernemend merk moet zijn? Neen. Lees verder op Webwereld.nl >>>


Posted

in

by

Tags:

Comments

13 responses to “De tijd van wereldverbeteringsjournalistiek is nu echt voorbij”

Leave a Reply