Recensie: Zomerhitte (open brief)

spuiten en slikken Lieve Monique van de Ven, aan de ene kant: bedankt! Je hebt me een reden gegeven om mezelf recensent te noemen. Na maandenlang geen lager cijfer dan een 6,5 te hebben kunnen uitdelen – goed, mijn filmkeuze was er niet naar: filmsnob die ik ben, ik koos toch wat me het interessantst leek – kan ik nu eindelijk onder de voldoendegrens duiken en mijn gezonde mening verkondigen dat ik een film slecht vind. Je raadt het al, ik heb het over Zomerhitte. Het idee om een Boekenweekgeschenk te verfilmen vond ik nog enigszins grappig toen ik het hoorde. Toen het ik het zag kreeg ik echter het idee dat ik tijdens het horen in een tijdelijke staat van achterlijkheid moet zijn geweest.

Bah, Monique! Tijdens het zien dat de film mede mogelijk is gemaakt door een productiebedrijf van RTL ontkiemde in me de gedachte dat het een slecht voorteken was. Het bleek uit te komen. Geen twijfel mogelijk – geen voordeel van de twijfel mogelijk: je hebt een slechte film gemaakt, Monique! Is nergens tijdens het schieten van de film je het idee binnengeschoten om samen met producent en manlief Edwin ‘In de Vlaamsche Pot’ de Vries je geldschieters op te bellen en ze te zeggen: “Sorry, ik heb een verschrikkelijke vergissing gemaakt. Die Sophie Hilbrand kan niet acteren, en Waldemar Torenstra komt maar niet uit de verf. Regisseren gaat me ook niet al te best af. Ik heb ernstig gefaald, laten we het hele project afblazen. Ik doe Jan Wolkers hiermee niet de eer die ik vind dat hij verdient.”? Als ik slecht acteerwerk wil zien, zet ik namelijk liever een aflevering van Vox Roomraiders op. Daarin is de pijnlijke grappigheid van de hele situatie een stuk evidenter. En charmanter. Lees verder op Haaikoe.com >>>

Posted

in

by